Nakupujeme víc fair trade | Domácnost | Trendy zdraví

Hlavní strana » Domácnost » Článek

Nakupujeme víc fair trade

18. 5. 2010

Maloobchodní obrat s produkty fair trade dosáhl v roce 2009 v České republice 50 milionů korun, což je o 22 procent víc, než v roce 2008. Nejčastěji Češi nakupují fair trade kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky. Vyplývá to z průzkumu, který provedly agentura Green marketing a Asociace pro fair trade.

Zájem roste

Nárůst spotřeby fair trade produktů v České republice je velmi rychlý, od roku 2005 se zvýšil o 1 600 procent,“ říká předseda Asociace pro fair trade Jiří Hejkrlík. Spotřeba výrobků ze systému fair trade dosáhla vloni průměrně 4,75 Kč na osobu, což představuje meziroční nárůst o 19 procent.

Do budoucna lze očekávat nadále stoupající zájem i spotřebu, zejména díky tomu, že řada nadnárodních společností, jako například Tchibo, Cadbury, Dole, Pfanner a další stále více své nabídky převádí na férové zdroje.

Kde nakupovat?

Zvyšuje se také množství míst, kde je možné výrobky označené logem Fair trade zakoupit. Společnost Starbucks, která v ČR provozuje již 10 kaváren, nabízí řadu Fair trade káv a čajů. Také společnost J.J. Darboven, zásobující mimo jiné také segment hotelů a restaurací, nabízí fair trade kávu. Zvyšující se popularitu eticky nakupovaných potravin dokládá také jejich využití v restauracích provozovaných společností Eurest, automatů na kávu společnosti Delikomat a zařazení těchto výrobků do katalogu společnosti Office Depot. Roste i počet firem, které začaly potraviny z fair trade zdrojů kupovat pro své zaměstnance či obchodní partnery jako dárek.

Hlavně v obchodních řetězcích

Nejvíce výrobků fair frade nakoupili vloni Češi shodně v prodejnách biopotravin a zdravé výživy a maloobchodních řetězcích. Obě místa mají stejný podíl 28 procent. Zatímco podíl maloobchodních řetězců se meziročně zvýšil o 87 procent, bioprodejny a prodejny zdravé výživy razantně svůj podíl snížily. Podobný přesun nákupů ze specializovaných prodejen do řetězců kopíruje vývoj u biopotravin.

Zatímco na začátku roku 2009 výrobky fair trade nabízela jen dm drogerie (16 výrobků) a Marks&Spencer (20 výrobků), na konci roku to již kromě zmíněných byly také Globus (8 výrobků), Makro a Tesco (2 výrobky). V prosinci 2009 navíc pražské hypermarkety Interspar zařadily do nabídky 36 potravin.

Významným odbytištěm je prodej přes internet, který se na celkovém obratu podílel 12 procenty. Razantní nárůst podílu zaznamenaly vloni gastronomické provozovny, jež svůj podíl na trhu zvýšily čtyřikrát na 8 procent, také díky prodejům fair trade kávy v kavárnách Starbucks.

Co nám nejvíce chutná

Zdaleka nejvíce si Češi vychutnávají fair trade kávu, čaje, čokolády a další cukrovinky. Největší produktovou kategorií byla v loňském roce kategorie káva, jež se na celkovém obratu podílela 36 procenty, o deset procent víc než v roce 2008. Druhou nejvýznamnější kategorií je kakao, čokoláda a cukrovinky s podílem na celkovém obratu 22 procent (28 % v roce 2008), a čaj s 18 procenty (beze změny).

Sortiment produktů fair trade v českých obchodech se stále rozšiřuje, na konci roku 2009 bylo v nabídce přibližně 2 500 výrobků. Zatím se prodávají jen trvanlivé potraviny nebo řemeslné výrobky, jinde tolik oblíbené fair trade banány či jiné čerstvé ovoce se zatím v maloobchodních prodejnách neobjevilo.

Na pultech českých obchodů se objevují fair trade výrobky nejčastěji od následujících obchodníků: Gepa (Německo), EZA (Rakousko), El Puente (Německo), Commercio Alternativo – Equo Solidale (Itálie), Eine Welt Handel (Rakousko) a Sas Lobodis (Francie).

Jak vnímáme férovost

Podle šetření provedeného agenturou NMS se už s výrobky označenými známkou Fairtrade setkalo celkem 43 procent Čechů. Téměř čtvrtina z dotazovaných potom tyto výrobky nakupuje občas nebo výjimečně a 3 procenta je zařadilo do pravidelné spotřeby.


publikováno: 18. 5. 2010, v rubrice Domácnost
Štítky: bio, ekologické, fair trade, káva, lahůdky, restaurace

Další články v rubrice Domácnost:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+