Chraňte se před UV paparsky | Kosmetika | Trendy zdraví

Hlavní strana » Kosmetika » Článek

Chraňte se před UV paparsky

3. 6. 2020

Melanom je sedmým nejčastějším nádorem v ČR, proto je opravdu nutné si chránit pokožku před slunečním zářením! Odbornice radí, jak na to.

Jak se správně chráit?

Ještě před tím, než vystavíme své tělo slunečním paprskům, si klademe několik otázek: Stačí, když použijeme ochranný faktor obsažený v make-upu? Neubírá nás silný SPF faktor o vitamín D? Bude nám na koupališti stačit, natřít se ochranným faktorem jednou, a chráněni budeme až do večera? Abyste se už nemuseli trápit hledáním odpovědí na tyto, a mnohé další otázky, odpovíme vám spolu s dermatoložkou.

Jen si to představte, hebká opálená pokožka, která během horkých měsíců pěkně vynikne ve světlém oblečení. Být během léta krásně hnědý, je přáním téměř každého z nás. Dermatologové přitom každoročně více a více apelují na to, že ztmavlá pokožka po opalování je škodlivým projevem, před kterým bychom měli naše tělo chránit. „Bohužel nesprávné návyky vedou k předčasnému stárnutí kůže a ke vzniku kožních nádorů,“ pojmenovává bez okolků dva nejsilnější argumenty, proč je nutné pokožku chránit ochrannými faktory, dermatoložka MUDr. Iveta Hasová.

UVA a UVB paprsky

Abychom si mohli dávat pozor před nebezpečím, zřejmě bychom ho měli nejdříve pojmenovat. Často z různých zdrojů slýcháme, jak silné je sluneční záření a jaké neblahé důsledky může mít na naše zdraví, ale jen málokdo umí rozlišit UVA od UVB paprsků, o kterých je vlastně řeč. Až 95% z celého UV záření tvoří UVA paprsky, které procházejí tmavými mraky, smogem, sklem či okny. Dokonce se odrážejí i od sněhu a písku. Pronikají proto bez problémů i do dermis, tedy hlubší vrstvy kůže.

„Nežádoucí účinky slunečního záření jsou způsobené v převážné míře jeho UV složkou, tedy ultrafialovým zářením UVA a UVB. Jejich působení lze rozdělit na včasné a pozdní. Opálení kůže s tvorbou pigmentu a zánět kůže – zarudnutí až tvorba puchýřků, imunologické změny, ztluštění pokožky, tvorba vitamínu D – ty patří do skupiny včasných změn. K pozdním a nežádoucím změnám v naší kůži patří fotoageing a fotokarcinogenéza. První z termínů označuje předčasné stárnutí pokožky s tvorbou vrásek, ztrátou odolnosti a pružnosti kůže, také s tvorbou rozšířených cévek a pigmentových skvrn a se žloutnutím pokožky. Druhý termín pojmenovává stav vedoucí ke vzniku kožních nádorů, kterého se všichni nejvíce obáváme,“ dodala zkušená lékařka Iveta Hasová, která se zaměřuje i na preventivní vyšetření znamének, díky kterému lze úspěšně předcházet vzniku rakoviny kůže.

Co je to SPF?

Už tedy víme, že UVA paprsky generují množství volných radikálů, redukují elastin v pokožce, a tudíž urychlují její stárnutí, a způsobují abnormální buněčnou produkci. Ačkoliv UVB paprsky nepronikají mraky ani okny, dokonce ani nepřecházejí hluboko do kůže, stále stimulují tvorbu melaninu. Dokáží pokožku spálit a vytvářejí volné radikály ve vrchní vrstvě kožní tkáně. Nejvíce nás ohrožují během dne od 10. hodiny ranní do 16. hodiny odpolední. Právě v této rizikové době bychom měli nejvýrazněji dbát na důslednou aplikaci ochranného faktoru v krémech či sprejích, nazývaného SPF (Sun Protection Factor).

Hodnoty SPF se liší v závislosti na jednotlivých produktech, ale obecně platí, že čím má člověk bledší pokožku, tím vyšší faktor by měl používat. Hodnota SPF obsažená v produktu vyjadřuje násobek času, kdy můžeme být na slunci, aniž bychom se spálili. „Aby byl účinek ochranného filtru zaručený, je nezbytné obnovovat jeho aplikaci každé 2 až 3 hodiny, a pokud se člověk koupe, tak po každém návratu na deku,“ upozorňuje Katarína Demetriou, majitelka kosmeticko-farmaceutické společnosti Pharma MKL.

Správná aplikace SPF je zárukou bezpečí

Dermatologové se shodují i ohledně správné aplikace ochranného faktoru při ochraně pokožky před předčasným stárnutím, ale také před karcinogenními onemocněními. Snižování účinku ochranného faktoru během dne zapříčiňují běžné vlivy, jako je pocení, utírání, pobyt ve vodě a další. Z tohoto důvodu se doporučuje jeho opakované nanášení. Zároveň platí, že chemický filtr je třeba nanášet 15 až 20 minut před pobytem na slunci, u minerálního není potřeba čekat, ten účinkuje ihned.

Co se týče množství, tak na obličej a krk stačí přibližně obsah jedné čajové lžičky a opětovně aplikovat by se měl během již zmíněných dvou až tří hodin. Pokud chodíme do vody, tak častěji. Reaplikaci skutečně nelze podceňovat, protože žádný SPF produkt, ani 50, pokožku nechrání celý den jednorázově. Jedním z doporučených ochranných „must have“ přípravků na letní sezónu je Hyalurmed ochranný opalovací krém s kyselinou hyaluronovou. „Tento šetrný opalovací krém s kyselinou hyaluronovou poskytuje pokožce ochranu SPF 30 před UVA i UVB paprsky. Zároveň chrání pleť před fotostárnutím působením slunce,“ dodává Katarína Demetriou z Pharma MKL.

O ztrátu vitaminu D se obávat nemusíte

Pokud někdo z vás v tomto okamžiku propadl panice, že pravidelným a častým nanášením krémů s vysokým ochranným faktorem jeho organismus ze slunce nezíská zdraví prospěšný vitamin D, může být zcela klidný. V praxi to totiž funguje tak, že kůže vystavena UVB záření automaticky vytváří vitamín D, přičemž jí na vytvoření potřebného množství postačuje od 5 – 30 minut denně na slunci. Po pár minutách se obvykle syntéza vitaminu D zastaví, protože dosáhne potřebné hladiny a nevytváří si ho do zásoby.

Je make-up s obsahem SPF dostatečná ochrana?

Samostatnou kapitolou je téma SPF a make-up, protože množství zkrášlujících produktů na trhu se pyšní tím, že po jejich aplikaci již nemusíme používat jiný ochranný faktor. Jsou o něj totiž obohaceny. Odborníci se však s tímto tvrzením neztotožňují. I zde platí, že účinné látky po pár hodinách ztrácejí na své síle, navíc, abychom dosáhli intenzity ochranného faktoru uvedeného na obalu, museli bychom mít na tváři údajně až 7× větší množství make-upu, než je obvyklé. Určitě je proto lepší, když se samostatně aplikuje make-up a krém s ochranným faktorem. Pokud se vám v průběhu dne nechce každé tři hodiny líčení obnovovat, chraňte si obličej velkými slunečními brýlemi, případně kloboukem.

Mýty a fakta o opalování

Fakt: Protože v současnosti musíme na obličeji nosit ochranné roušky, dermatologové nedoporučují aplikovat si pod ni hutné krémy s ochranným faktorem. Pleť pod rouškou nedýchá, potí se, a tak bychom jí mohli škodit. Ochranný faktor je však třeba nanášet na zbytek obličeje, který je vystaven slunečnímu záření.

Mýtus: Jestliže použijeme ochranný faktor 20 a následně 30, máme na sobě faktor 50. To v žádném případě neplatí! SPF se nekumuluje.

Fakt: Děti do jednoho roku musíme před sluncem chránit, jak jen to je možné, a to používáním nejvyššího ochranného faktoru spolu se stínícím oblečením, kloboučkem a pobytem ve stínu.

Mýtus: Nespotřebované krémy s obsahem SPF můžete použít i následující léto. Není tomu tak, protože zde platí, že účinek ochranných látek se časem snižuje.

Fakt: V našich končinách zcela stačí používání SPF 20 nebo 30, 50 je dobré používat u moře.

Mýtus: SPF 50, respektive 60, je dvakrát tak účinný jako SPF 30. Ne! Mezi hodnotou SPF 30 a SPF 50 je už jen minimální rozdíl. SPF 30 blokuje 97% UVB paprsků a SPF 50 blokuje 98%.

Mnozí lidé stále podceňují sílu slunečního záření a vystavují se mu bez ochrany i celé hodiny. Přitom i po aplikování ochranného faktoru se pokožka během letních měsíců pěkně přirozeně zbarví. Nejdůležitější je, aby nedošlo k jejímu poškození.

Opalovací krém HYALURMED od společnosti PHARMA MKL s unikátním filtrem SunCAT MTA není absorbován do kůže, a tím poskytuje delší dobu ochrany na povrchu kůže při minimální koncentraci opalovacího krému. Účinnost s poměry SPF a SPA je výrazně nad obvyklou úrovní u konkurenčních produktů a dobře jej snáší i osoby s velmi citlivou pokožkou. Krém navíc obsahuje kyselinu hyaluronovou, čímž zajišťuje pokožce aktivní hydrataci, regeneraci a perfektní ochranu před jejím nežádoucím stárnutím a stařeckými skvrnami.

www.pharmamkl.cz


publikováno: 3. 6. 2020, v rubrice Kosmetika
Štítky: opalování

Další články v rubrice Kosmetika:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+