Jarní únava není mýtus, ani výmluva. Jak na ni? | Přírodní léčba | Trendy zdraví


Jarní únava není mýtus, ani výmluva. Jak na ni?

21. 4. 2015

Dny se prodlužují, stromy začínají kvést, otepluje se a příroda se probouzí. Jen vy jste pořád unavení a bez života. Může za to jarní únava, kterou po zimě trpí více lidí, než byste možná čekali. Je to logický důsledek sychravých dní bez slunce a nedostatku pohybu na čerstvém vzduchu. Poradíme vám, jak jí předcházet i jak se jí co nejrychleji zbavit.

Slunce nejen v duši

Hlavní příčinou jarní únavy je nedostatek slunce. Tedy přesněji nedostatek vitaminu D, který se v organizmu tvoří díky působení UV záření. Co to pro naše tělo znamená? Za prvé dojde k oslabení imunity, takže můžete být náchylnější k nachlazení a nejrůznějším virózám. Není náhoda, že právě v jarním období tolik lidí ulehne s chřipkou.

Druhým neblahým efektem nedostatku slunečních paprsků je úbytek serotoninu, tedy tzv. hormonu štěstí. Díky tomu se můžete cítit bez nálady, bez chuti k životu. Logickým řešením je vitamin D do těla doplnit.

Choďte ven tak často, jak jen můžete

Nechte své tělo vstřebávat sluneční paprsky. Zároveň jezte tučné mořské ryby, ale třeba i konzervované sardinky či tuňáka. A také houby (například žampiony), ty jsou dalším zdrojem vitaminu D.

Předcházet úbytku serotoninu a vitaminu D lze ale i během zimního období, pomocí tzv. biolamp, které umí tyto potřebné složky do těla uměle doplnit. Zkřehlé tělo prohřejete také pomocí infračervených lamp, neboli horských sluncí, které pomohou proti nachlazení a zahřejí svaly a klouby.

Dejte věci do pohybu

Dalším způsobem, jak zvednout v krvi hladinu serotoninu, je pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu, který nám často v zimě tak zoufale schází. Každý den mu proto věnujte alespoň 30 minut. Stačí chůze, skvělá je ale také cyklistika, plavání nebo běh. Zkusit můžete například i jógu a tai-či. Ty jsou pro duševní hygienu jako dělané.

Pohyb povzbudí krevní oběh, pročistí tělo od škodlivin a hlavu od starostí. Zbavíte se tak nejen nastřádaných kil, ale také stresu, úzkosti a špatné nálady. Dávejte ale pozor na inverzi, během ní se delší fyzická aktivita nedoporučuje. A nezapomeňte odpočívat. Dostatečný spánek a relaxace jsou pro odbourání jarní únavy stejně důležité jako pohyb.

Vitaminová kanonáda

Nejen vitamin D je po zimě nedostatkovým zbožím. Tělu schází i další vitaminy, minerály a stopové prvky, jako například vitamin C, selen, zinek, lecitin, koenzym Q10 a další.

Pomoci může změna jídelníčku. Těžká zimní jídla vyměňte za výše zmíněné ryby, drůbež a lehké saláty. Pro doplnění vitaminu C jezte rajčata, brambory, citrusy, červenou papriku a kysané zelí. Chcete-li tělu skutečně dopřát vše, co mu schází, je dobré popřemýšlet i o nejrůznějších doplňcích stravy. Často totiž obsahují blahodárné výtažky z produktů, které na pultech českých supermarketů v čerstvé formě jen těžko najdete.

Dočista očista

Dalším způsobem, jak své tělo oprášit od zbytků zimy, je detoxikace organismu. Stále častěji se objevuje jako neoddiskutovatelná součást zdravého životního stylu a lze ji provést hned na několik způsobů. Právě teď je aktuální vynechání masa a pokud možno co nejstřídmější konzumace bílkovin.

Velmi oblíbené jsou pročisťovací zeleninové, nebo ovocné kúry, či například tzv. rýžová dieta. Ať už si ale zvolíte libovolnou očistu, je velice důležité se na toto období vzdát i alkoholu a pokud možno také cigaret.

Pravidelně lze organizmus zbavovat škodlivých látek i v sauně, což můžete praktikovat nezávisle na ročním období a pokud se nebojíte investovat do svého zdraví, tak dokonce i v pohodlí svého domova.

TIP na rychlou první pomoc: Věděli jste, že organismus lze šetrně pročistit i za pouhých sedm dní? Co všechno k tomu potřebujete se dočtete v knize od Marion Grillparzer.


publikováno: 21. 4. 2015, v rubrice Přírodní léčba
Štítky: detox, imunita, krása, očista, ozdravné kúry

Další články v rubrice Přírodní léčba:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+