Sója a fytoestrogeny, jak je to doopravdy | Přírodní léčba | Trendy zdraví


Sója a fytoestrogeny, jak je to doopravdy

17. 7. 2014

Řada lidí ve snaze dbát o správnou a vyváženou stravu často zbytečně vynechává sóju, konkrétně jim vadí přírodní fytoestrogeny, které obsahuje. Co přesně jsou fytoestrogeny a jaké jsou jejich účinky na lidské tělo? To se dozvíte z následujícího článku Susan Bowermanové, přední expertky na výživu ve společnosti Herbalife.

Po sportu doplňte hlavně bílkoviny

V některých částech světa tvoří pokrmy ze sóji běžnou součást každodenní stravy už po tisíce let. A je pro to dobrý důvod. Sójové boby mají totiž opravdu působivý nutriční profil. Za prvé, sója je čistě rostlinná bílkovina, obsahuje veškeré esenciální aminokyseliny – v podstatě takové stavební kameny, které jsou využívány k výrobě všech druhů specializovaných bílkovinných struktur, které vaše tělo potřebuje. Sója je obzvlášť cenná pro sportovce, kteří potřebují doplňovat bílkoviny ještě častěji. (Pozn. red.: Dr. Jonathan Yarom, člen vědeckého poradního Poradního sboru Herbalife pro výživu, upozorňuje na nové vědecké zjištění, dle kterého je po sportovním výkonu mnohem důležitější doplnit bílkoviny než sacharidy, jak se dříve předpokládalo.)

Minerální látky i vitaminy

Sója také obsahuje velmi nízké množství nasycených tuků a je přirozeně bez cholesterolu (rostliny na rozdíl od zvířat cholesterol nevytvářejí). Navíc pokud začleníte sóju do svého jídelníčku, zvýšíte si příjem vitaminů, jako je kyselina listová či vitamin K, minerálních látek jako vápník, hořčík a železo, nemluvě o množství vlákniny, které získáte, budete-li jíst celé sójové boby. Přesto se stále setkávám s lidmi, kteří se sóji urputně vyhýbají, neboť věří, že obsahuje estrogen. Je to samozřejmě mylný předsudek. Pokusím se vysvětlit, jak to se sójou ve skutečnosti je.

Fytoestrogeny nejsou totéž co estrogeny v těle

Toto nedorozumění je způsobeno tím, že sója (a mimochodem i mnoho jiných potravin) obsahuje přírodní rostlinné látky zvané izoflavony, které jsou klasifikované jako „fytoestrogeny“ („fyto“ znamená „rostlina“). Tudíž když člověk zaslechne, že jídla ze sóji obsahují fytoestrogeny, začne se možná vyhýbat takovým jídlům ze strachu, že by do sebe dostal „příliš velkou dávku“ estrogenu. Abych to shrnula, izoflavony jsou označované za fytoestrogeny, protože mají podobnou, nikoli však stejnou, chemickou strukturu jako hormon estrogen, který se nachází v lidském těle. Vedle toho, fytoestrogeny v sóji ani nemají stejné účinky na lidský organizmus jako přirozené estrogeny v těle.

Jak fytoestrogeny v těle fungují?

Některé tkáně v těle – například v mozku, kostech, srdci, prsou či prostatě – mají struktury v rámci svých buněk, tzv. estrogenové receptory. Ty jsou uvnitř buňky neaktivní až do té doby, než do buňky vstoupí estrogen, který se pak naváže na receptor a začne se projevovat univtř buňky. Je to ještě o něco komplikovanější, existují totiž dva různé typy estrogenových receptorů a estrogen, který se přirozeně nachází v těle, si nevybírá, na který se z nich naváže, nepohrdne ani jedním z nich. Naopak fytoestrogeny – jako ty v sóji – se raději spojí jen s jedním druhem receptoru. Díky tomu se fytoestrogeny zřetelně odlišují od estrogenu v našem organizmu. Právě fakt, že izoflavony si vybírají druh receptoru, na která se navážou, znamená, že je pak pro tělu přirozený estrogen těžší se navázat. V tom právě spočívá jedinečný účinek fytoestrogenů – v některých tkáních mohou působit jako estrogen, zatímco v jiných mohou narušovat působení přirozeného estrogenu. Tyto roslinné sloučeniny jsou tak schopny napodobovat účinky estrogenu ve tkáních, v nichž je to prospěšné a zároveň mohou rušit účinek estrogenu v jiných tkáních, v nichž snížení estrogenu může mít ochrannou funkci.

Účinky izoflavonů na lidské tělo byly samozřejmě vědecky zkoumané a jak se uvádí v jednom odborném článku: „…nebyly zjištěny žádné náznaky rizika konzumace sóji nebo sójových izoflavonů jakou součást běžné stravy na lidský organizmus…, naopak studie realizované v posledním desetiletí naznačují ochranné účinky těchto sloučenin.“

Sója není jediným zdrojem fytoestrogenů

Fytoestrogeny tvoří nedílnou součást obranného systému roslin, jejich primární funkcí je ochrana rostliny před škodlivými houbami, což je i důvod, proč jsou přítomné v potravinách. Susan Bowerman z firmy Herbalife na závěr doplňuje: „Přestože sója je pravděpodobně nejbohatším zdrojem fytoestrogenů, i řada jiných potravinových surovin je obsahuje. Najdete je ve všech typech fazole i ořechů, celozrnných obilninách, semenech (len, sezam) a v malém množství dokonce i v některých druzích ovoce a zeleniny. Jsou to například jablka, mrkev nebo sladké brambory.“


publikováno: 17. 7. 2014, v rubrice Přírodní léčba
Štítky: sója

Další články v rubrice Přírodní léčba:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+