Jak pomoci svému malému potomkovi v rozvoji? CAPARD pomůže a poradí
Víte, že je nedostatečná mozková stimulace v dětství jednou z hlavních příčin selhání ve škole, v práci i v mezilidských vztazích? Přínosy investice do vzdělání jsou dle nositele Nobelovy ceny Jamese Heckemena nejvyšší právě v předškolním věku a mnohonásobně se vrátí v kvalitě života i vyšším výdělku. Upozorňuje na to také nová asociace CAPARD (České asociace pro aktivní rozvoj dětí), která si klade za cíl apelovat v tomto směru na odbornou i laickou veřejnost. Chystá proto vzdělávací aktivity (konference 19. května) i publikace.
Nečekejte pasivně, co z vašich dětí vyroste
Největší nebezpečí pro rozvoj smyslového vnímání vidí odborníci a zakladatelé asociace CAPARD v pasivitě. Protože osobní zkušenosti a zážitky ovlivňují nejen vývoj dítěte, ale doslova formují a budují jeho mozek. Ke své správné funkci potřebuje mozek energii, kyslík a stimulaci. Při správné stimulaci se neurony významně propojují a díky tomuto propojení bude mozek aktivní a schopný se učit po celý život. CAPARD si klade za cíl probudit rodiče a proměnit pasivitu v aktivní zájem o rozvoj svých dětí. Připravuje konference, workshopy i populárně naučné publikace. 19. května se v Praze bude konat konference „Jak správně rozvíjet dětský potenciál“.
CAPARD chce vést k efektivnímu rozvoji dětského potenciálu
Vědecké poznatky říkají, že 90 % kritického vývoje dětského mozku proběhne zhruba do 6 let, kdy je také mozek otevřen největší stimulaci. 3/4 mozku dokončují svůj vývoj až po narození v závislosti právě na vnější stimulaci. Nejvhodnější dobou pro tvorbu synapsí během života jedince je období nazývané „windows of opportunity“. Je to kritické období dětského života, kdy je tvorba synapsí v závislosti na zevní stimulaci nejsnadnější a nejrychlejší. Toto období je definováno jako prvních 6 let života dítěte s největším potenciálem okolo prvních 3 let věku dítěte. Do tří let se přitom rozvíjí především senzorické oblasti, u dětí starších tří let probíhá rozvoj asociační oblasti mozku.
Ing. Martin Chalupský, majitel master franšízy FasTracKids v České republice a jeden ze zakladatelů CAPARDu uvádí: „Stále vnímám zásadní neporozumění mnoha rodičů o důležitosti předškolního rozvoje a jedinečné možnosti, kterou nabízí windows of opportunity. I řada vysokoškolsky vzdělaných rodičů si myslí, že je to zbytečné a že by jejich „příliš chytré“ děti naopak ve škole šikanovali. Mým cílem je toto uvažování změnit a věřím, že se nám to díky aktivitám CAPARDu podaří.“
Informovaní rodiče
„V rámci projektu CAPARD chceme přinášet nové poznatky a rady, aplikovat je do praxe, nejen pro odbornou veřejnost, tedy učitele v jeslích, školkách, ale i samotné rodiče. Snažíme se tak činit co nejdříve a nečekat, až se promítnou do vzdělávací praxe. Jen informovaní rodiče mají šanci zvolit pro své děti to nejlepší, co povede k plnému rozvoji jejich vrozeného potenciálu,“ říká MUDr. Zuzana Ludvíková, další ze zakladatelek asociace, lékařka a autorka „Ostrova objevů“ – vzdělávacího programu pro malé děti.
Mezi zakladatele CAPARDu patří také Mgr. Ivana Vlková, speciální pedagožka a autorka projektu „Předškolní přípravka“: „Nejvýznamnějšího pokroku v rozvoji svých motorických, kognitivních a percepčních schopností dosahují děti v nejútlejším věku. Zprostředkujme jim tu nejbarevnější a jedinečnou cestu, která je dovede k dosažení jejich životních úspěchů. Nepromeškejme ono významné a krátké období, dejme svým dětem příležitost."