EXPRESKA radí: Jak se připravit na trénink | Sport a wellness | Trendy zdraví


EXPRESKA radí: Jak se připravit na trénink

21. 8. 2014

Co dělat před cvičením? Kdy se před tréninkem najíst? Jaké potraviny umocní váš výkon a které vás naopak zpomalí? Jak se správně rozehřát a jak připravit svaly na námahu? Na všechny tyto otázky vám odpoví výživové specialistky a trenérky EXPRESKY- 30minutový kruhový trénink pro ženy.

Jak se před cvičením rozehřát

Trenérka Zuzana z havířovské EXPRESKY říká: „Vaše tělo se musí na cvičení připravit postupně. Musí od vás získat jednoznačnou informaci o tom, co ho čeká.“ Olga trenérka EXPRESKY a majitelka klubu v pražské Krči radí: „Nejprve doporučuji rozhýbat klouby, které budeme při tréninku nejvíc namáhat: krk, ramena, lokty, zápěstí, kyčle, kolena a kotníky. Stačí obyčejné pomalé krouživé pohyby. Vždycky začínejte od hlavy a postupujte ke končetinám. Nohy můžete rozhýbat například předkopáváním či zakopáváním.“ Po aktivaci kloubů je důležité zvýšit průtok krve ve svalech. K tomu poslouží například obyčejný běh na místě. „Pokud si chcete tuto fázi zpestřit, zkuste místo fádního běhu, rychlé výpady do stran nebo skákání přes švihadlo,“ nabízí alternativy trenérka Jana z olomoucké EXPRESKY.

Strečink s výdrží až po cvičení

„Klasický strečink, kdy zůstáváte po dobu 15 – 20 sekund v maximální pozici, se doporučuje až po cvičení, kdy jsou svaly rozehřáté. Před cvičením udělá větší službu lehké protažení, stačí po dobu dvou až tří minut,“ říká Iveta, které trénuje v pražské pobočce Holešovice.

„Správným protažením předcházíte nežádoucím zraněním jako je například natržení svalového úponu,“ zdůrazňuje trenérka a fyzioterapeutka Adéla z EXPRESKY v Liberci a Lucie, která trénuje v Brně, dodává: „Nezapomeňte, že se na trénink připravujete nejen fyzicky, ale i psychicky. Hormony, které se vám při rozcvičování uvolňují, vám určitě pomohou dostat se do té správné ,tréninkové‘ nálady.“

Optimální tepová frekvence

Cílem protažení a zahřátí je kromě prokrvení svalů i nastavení těla do optimální tepové frekvence. Pohyb ve „správné tepovce“ je totiž klíčem k úspěšnému spalování tuků. Petr Kořínek, jednatel společnosti EXPRESKA říká: „Kruhový trénink je v tomto ohledu naprosto unikátní. Do optimální tepové frekvence se díky rychlému střídání aerobních a anaerobních aktivit dostanete za pár minut a udržíte ho v této hladině po celou dobu tréninku. Proto u nás stačí cvičit dvakrát a třikrát týdně 30 minut a úspěch je zaručen.“

Co a kdy jíst před cvičením

Určitě se shodneme, že cvičit s plným žaludkem není nic příjemného. Na druhé straně křeče z hladu vám k optimálnímu výkonu také nepomohou. „V době tréninku by už jídlo mělo být strávené, proto doporučuji najíst se 2 – 3 hodiny před cvičením. Hodně však záleží na tom, co a jaké množství jste snědla,“ říká výživová poradkyně Jana z pražské EXPRESKY na náměstí Jiřího z Poděbrad a pokračuje: „obecně lze doporučit lehce stravitelné potraviny bohaté na sacharidy, jako jsou těstoviny, ovoce, zelenina, pečivo, energetické tyčinky a nápoje.“

Vhodným nápojem před cvičením může být i originální potravinový doplněk expreska-SLIM –spalovač tuků s koenzymem Q10. Více se dozvíte na www.expreska.cz/do­plnky-stravy/

Zlatá hodina

Víte, že půl hodiny až hodinu po cvičení má vaše tělo největší schopnost využít všechny přijaté kalorie na regeneraci těla? Neukládá je v podobě tuků. Využijte toho a do hodiny po cvičení dodejte svým unaveným svalům palivo, aby se zotavily. „K tomuto účelu se nejlépe hodí nízkotučné potraviny bohaté na bílkoviny, jako jsou například vajíčka, netučný tvaroh, sojové výrobky či libové maso,“ prozrazuje výživová specialistka Iva z EXPRESKY v pražských Dejvicích.

www.expreska.cz


publikováno: 21. 8. 2014, v rubrice Sport a wellness
Štítky: cvičení, hubnutí

Další články v rubrice Sport a wellness:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+