Jarní očista (ne)jen těla | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Jarní očista (ne)jen těla

27. 2. 2020

Zima se loučí a přichází jaro – období nové naděje, života i nových začátků. Jarní detoxikace je skvělým restartem pro lidský organismus. Očistu ovšem bude potřebovat i vaše lednice, mrazák a spíž. Jarní detoxikace bude mnohem snadnější, když je vyčistíte od průmyslových náhražek jídla typu sladké cereálie, trvanlivé pečivo, slazené jogurty, sladké či slané pochutiny. Také zimní zásoby musí uvolnit místo lépe stravitelným potravinám. Začněte pomalu a bezmyšlenkovitě se nezbavujte surovin. „Potraviny bez výčitek spotřebujte a nové zásoby pořiďte již v duchu jarních receptů,“ radí Barbora Hernychová expertka na přirozenou stravu ze společnosti Probio.

Detoxikace není dieta

Jarní detoxikace neznamená hladovění. Ani to není drastická dieta a neznamená dlouhodobé požívání ovocných nebo zeleninových koktejlů. Jarní očistou můžete skvěle nastartovat tělo pro lepší stravování. Jednoduše vyměňte nezdravé suroviny za zdravější a prospěšnější. Na jaře hlavně snižte příjem tuku a masa. Začněte přidávat více zeleniny. „V nadcházejících jarních dnech si dopřejte co nejvíce čerstvých syrových potravin, zelených divoce rostoucích bylin a potravin s vysokým nutričním složením bez zbytečných aditiv, konzervantů a dalších umělých látek,“ říká Barbora Hernychová. Sbírejte mladé lístky kopřiv, pampelišky, medvědí česnek, bršlici či popenec. Z divokých bylin připravíte skvělé pesto, divoký špenát či si je přimíchejte do zeleninového salátu a polévek.

Odlehčete svému zažívacímu systému

Do svého jídelníčku pravidelně zařazujte potraviny bez lepku – pohanku, jáhly, rýži, čirok či quinou. „Nejlépe v bio kvalitě. Jsou to nejbezpečnější a nejvíce kontrolované potraviny na trhu,“ dodává Barbora Hernychová. Připravte si koktejl z vloček (ovesné, špaldové, pohankové, z jednozrnky apod.) vloček, ovoce a obilninového nápoje. Přidat můžete i nejrůznější semínka. Slunečnice, dýně, len, konopí a další jsou vynikajícím zdrojem živin. Obsahují cenné mastné kyseliny, minerální látky a vitaminy. Jako přílohu vyzkoušejte lehký kuskus, bulgur, polentu či si uvařte křupavou dvouzrnku. Jsou výborně stravitelné a chutnají i dětem.

Zpestřete si jídelníček

Jarní detoxikace je skvělou příležitostí k objevování nových surovin. Zkuste čirok, adzuki (fazole), červenou pšenici, pučálku nebo pražmo apod. Luštěniny jsou výborným zdrojem bílkovin a základem mnoha výtečných polévek a salátů. Připravte si zeleninový salát s cizrnou či fazolemi, jednoduchou čočkovou polévku nebo pomazánku. Místo mléka zvolte obilné nápoje, z kterých připravíte skvělé koktejly, pudinky, krémy i kašičky pro děti nebo jen tak na osvěžení. Zkuste nápoj rýžový, špaldový, ovesný či jahelný. Mladé klíčky a výhonky jsou vitaminová bomba. Klíčit můžete například mungo. Výhonky pak jednoduše přidejte k hotovému pokrmu či je chroupejte jen tak, jsou příjemně křupavé, šťavnaté a nasládlé. Výborně chutná naklíčený hrášek, cizrna, vojtěška či řeřicha. Nedílnou součástí detoxikace je dodržovat dostatečný pitný režim (voda, bylinné čaje) a pohyb na čerstvém vzduchu.

zdroj: Probio.cz


publikováno: 27. 2. 2020, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: detox

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+