Pozor na cukr! | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Pozor na cukr!

20. 4. 2017

Hlavním tématem noveho portálu je CUKR, jeho spotřeba, zdravotní důsledky apod. Dozvíte se seriózní a ověřené informace i tipy na potraviny, či recepty. Portál nemoccukru.cz zastupují ambasadoři – výživoví poradci a nutriční terapeuti, kteří jsou ve všech krajích republiky a přednášejí na základních školách v rámci projektových dnů.

Co může způsobit vysoká spotřeba cukru

Iniciativa a webový portál nemoccukru.cz vznikl z potřeby informovat veřejnost o problematice spojené s vysokou spotřebou cukru a upozornit na zdravotní důsledky, které mohou být výsledkem nadměrné konzumace cukru. Nechce zastrašovat, ale přinášet rady, informace a tipy na potraviny se sníženým obsahem cukru, zajímavá fakta, články a recepty.

Součástí webu je blog, ve kterém se dozvíte, jak naložit se závislostí na sladkém, ovládat své chutě a mnoho jiného. Autorkou blogu a zároveň nutriční garantkou projektu je paní Mgr. Martina Korejčková, DiS, stejně jako její kolegyně Mgr. Monika Tělupilová.

Do projektu jsou zapojeni akreditovaní výživoví poradci a nutriční garanti z celé republiky, kteří na základních školách realizují projektové dny – výrobu svačin s dětmi a zároveň se věnují problematice cukru. S dětmi si povídají o vhodných nápojích a potravinách, vysvětlují riziko nadměrné konzumace slazených nápojů a sladkostí a zdůrazňují pohyb, který by měl být součástí každodenního života.

Snížte konzumaci jednoduchého cukru

Cílem iniciativy nemoccukru.cz je přispět ke snížení konzumace jednoduchého cukru, zejména slazených nápojů a jiných nadměrně slazených výrobků, které díky vysoké energetické hodnotě přispívají k nárůstu hmotnosti a celé řadě zdravotních problémů.

Do rezervy v podobě zásob tělesného tuku

Cukr je pro náš organismus rychlým zdrojem energie, který můžeme využít k pohybové aktivitě, mozkové činnosti a k celé řadě dalších pochodů. Cukry jsou tedy rychlým palivem pro naše tělo, které je dobré ihned využít. Zásadní nevýhodou však je jeho snadně dostupný nadbytečný příjem, který pokud bezprostředně nevyužijeme pro činnost organismu, tak se nám následně ukládá do rezervy v podobě zásob tělesného tuku. Tento mechanismus přispívá k hromadění tukové tkáně v našem těle a podílí se na vzniku či rozvoji nadváhy a obezity.

Maximálně 15 kostek cukru denně

Dle doporučení Společnosti pro výživu bychom v naší stravě měli hlídat spotřebu přidaných jednoduchých cukrů, což by mělo tvořit maximálně 10 % z celkového energetického příjmu. To by u dospělých lehce pracujících nemělo být více než cca 60 g na den, což představuje přibližně 15 kostek cukru. To je celkové množství cukru, které bychom neměli překračovat. Podstatné je myslet na to, aby v naší stravě byl současně dostatečný příjem polysacharidů a potřebné vlákniny, které bychom měli přijímat 25–30g. Vzhledem k tomu, že každý může mít rozdílný celkový energetický příjem z důvodu rozdílného pohlaví, složení těla, věku, fyzické zátěže, zdravotního stavu a celé řadě dalších faktorů, tak se množství maximální hodnoty pro příjem cukru může lišit. Toto množství nemusí představovat pouze řepný nebo třtinový cukr, ale i další jednoduché cukry, které mají sladkou chuť, a také ty obsažené v ovoci či zelenině.

  • Iniciativa nemoccukru.cz zaujala studenty Vysoké školy ekonomické pracující na projektu s názvem „Změň svět“. Studenti pomáhají organizovat akce pro děti, které jsou vždy spojené s pohybem.

www.nemoccukru.cz

Posláním iniciativy nemoccukru.cz je šířit osvětu o zdravém stravování, které přímo ovlivňuje naše zdraví a pomoci se správným výběrem potravin. Web by měl fungovat i jako pomoc s výběrem správných potravin dle jejich složení. Jsou zde uvedena konkrétní kritéria – ideální obsah cukru pro jednotlivé kategorie potravin. Na základě těchto kritérií je také postavena aktuální soutěž o co nejvíce tipů na potraviny se sníženým obsahem cukru, nápovědu najdete právě na webu. Výherci budou hned tři. Vyhrává ten, kdo pošle nejvíce tipů jednotlivých kategorií potravin odpovídajících kritériím. Vyhrát můžete 10 000 Kč, 7 500 Kč a 5 000 Kč. Své tipy můžete zasílat na soutez@nemoccu­kru.cz, soutěž končí 31.8. 2016. Výsledky bude vyhodnocovat komise sestavená z ambasadorů iniciativy nemoccukru.cz a její nutriční garanti.

Komise kromě třech výherců zároveň vybere tři nutričně nejvhodnější potraviny podle doloženého složení. Potraviny se budou posuzovat podle: celkové nutriční hodnoty, obsahu sacharidů (z toho cukrů), energetické hodnoty, absence přídatných látek, cílové skupiny a vhodnosti z hlediska složení potraviny a originality potraviny. Detailní informace o soutěži najdete na www.nemoccukru­.cz.


publikováno: 20. 4. 2017, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: cukr

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+