Sladidla pro sladký život bez cukru. Jak vybírat | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Sladidla pro sladký život bez cukru. Jak vybírat

27. 12. 2016

Diety jsou v současnosti velmi oblíbené. V průměru ji drží jeden z pěti Evropanů, nejméně jednou za dva roky (studie společnosti GfK pro Wall Street JournalEurope). Avšak vzhledem k tomu, že výskyt nadváhy a obezity celosvětově roste, je zřejmé, že většina z těchto pokusů o snížení tělesné hmotnosti není úspěšná.

Stejná chuť, jiné složení

Současným trendem jsou například menší balení sladkostí, nebo nealkoholických nápojů a snižování množství kalorií změnou složení při zachování oblíbené chuti. „Sladkou chuť nemusíte ze svého jídelníčku zcela vyloučit, často stačí konzumovat menší porce ve vhodný čas a přidat více zeleniny, méně sladit a naučit se celkově s cukrem pracovat. Zajímavé jsou například novinky na trhu nápojů, jako inovace snižující obsah kofeinu, omezující cukr i kofein,“ tvrdí odborník na výživu RNDr. Pavel Suchánek.

S výrobky s označením „light“ nezhubnete

„Samotná volba nápoje či potraviny s označením „light“ nemá jako taková zeštíhlující účinek, ale stává se součástí lepší kontroly nad energetickou rovnováhou. Četné studie prokázaly, že jedinci, kteří konzumují „light“ výrobky, potvrzují příznivější výsledky při redukci váhy než jedinci konzumující potraviny a nápoje slazené cukrem,“dodává RNDr. Pavel Suchánek.

Samozřejmě je naivní myslet si, že když přejdete na stravu s nízkokalorickými sladidly, můžete jíst „sladké“, co hrdlo ráčí. Strava musí být především vyvážená, bohatá na vitamíny a vlákninu, a sladké by mělo být vždy jen doplňkem v rozumné míře a v kombinaci s pohybem.

Pro lepší zdravotní kondici

Nejčastější důvod, proč lidé používají nízkokalorická sladidla, je ten, že se chtějí udržet v lepší zdravotní kondici a přitom si dopřávat sladkou chuť. Sladidla jsou v průměru stokrát sladší než cukr, mohou tak nahradit velké množství přijatého řepného cukru a tím snížit množství přijatých kalorií. Nízkokalorická sladidla také neovlivňují hladinu glukózy v krvi a nezvyšují produkci inzulínu. Je proto možné využít jei během dne v době, kdy se snažíme vyhýbat potravinám s vyšším obsahem cukru, při cukrovce a jiných onemocněních.

Nejdůležitější fakta o sladidlech

• Nízkokalorické sladidlo je potravinářská přísada často s výraznějším chuťovým efektem než cukr, ale s výrazně nižším množstvím energie.

• Většina nízkokalorických sladidel je stonásobně sladší než cukr samotný, což znamená, že malým množstvím můžeme nahradit velkou dávku cukru.

• Nejznámější nízkokalorické sladidlo aspartam je jednou z nejdůkladněji prozkoumaných ingrediencí používaných ve výrobě potravin v současnosti. Na základě nesčetných zdravotních testů byl povolen k používání v potravinách ve více než 100 zemích.

• V současnosti se aspartam používá k výrobě více než 6 000 produktů a jeho zdravotní nezávadnost byla v nedávné době opět potvrzena Evropským úřadem pro bezpečnost potravin (European Food SafetyAuthority – EFSA).

• Nejnovější nekalorické sladidlo, které bylo Evropskou komisí schváleno na sklonku roku 2011, nese název steviol-glykosidy a jde o sladidlo z přírodního zdroje vyrobené z listů rostliny stévie.


publikováno: 27. 12. 2016, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: cukr, cukroví, sladkosti

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+