Vyznáte se v obilovinách? | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Vyznáte se v obilovinách?

5. 7. 2018

Už dávno neplatí, že pohanku, amarant nebo quinou potkáte maximálně v obchodě se zdravou výživou. Stále častěji se tyto suroviny stávají součástí běžného jídelníčku každého z nás. Podle Blanky Procházkové, nutriční specialistky společnosti RACIO to není náhoda. Obiloviny patří totiž k základním pilířům stravy, jsou naším hlavním zdrojem sacharidů a jejich podíl v lidské výživě se odhaduje kolem 60 procent přijaté energie, u sportovců i mnohem více.

Jaké jsou?

Víte, z čeho můžete vybírat a jaké obiloviny jsou pro vás vhodné, které jsou bezlepkové a ve kterých například najdete nejvyšší podíl bílkovin? Udělejte si v tom jasno jednou provždy díky následujícímu přehledu.

Nabídka obilovin v našich obchodech se soustavně rozšiřuje a je tak stále složitější se v tomto sortimentu orientovat. Z čeho si připravit chutnou přílohu a z jaké obilné mouky upéct chleba, aby byl vláčný? „Pro mnoho lidí je největším aspektem podíl lepku, ale třeba i naopak vyšší obsah bílkovin,“ vysvětluje Blanka Procházková ze společnosti RACIO a uvádí vedle známé čtveřice další nejčastější obiloviny a jejich základní vlastnosti.

Základní čtveřice: Pšenice, ječmen, žito a oves

Tyto obiloviny si jistě pamatujete ze základní školy, také je nejčastěji najdete na českých polích, kde se jim daří. Používají se především na výrobu mouky pro běžné pečivo, které najdete v obchodech. Každý jistě zná i ovesné vločky. Pšenice, ječmen a žito obsahují lepek, oves pak avenin, bílkovinu lepku podobnou. Málo známý je ale fakt, že existuje 20 druhů pšenice. „Například pšenice špalda je prastarým druhem obiloviny, která neprošla procesem hybridizace ani genetických úprav. Má jemnou oříškovou chuť a výjimečné složení. Obsahuje vyšší podíl bílkovin a nenasycených mastných kyselin, ale také vitamíny skupiny B,“ vysvětluje Procházková, která upozorňuje na další druh pšenice, kamut. Ten má vyšší obsah bílkovin než běžná pšenice setá a například vyšší obsah zdraví prospěšného hořčíku a zinku. Špaldu i kamut koupíte v obchodě jak v podobě mouky, tak zrnek, vhodných pro další přípravu. Výjimkou nejsou ani kamutové těstoviny či špaldové krekry.

Obilné poklady ze Střední Ameriky a Asie

Mnoho lidí si vůbec neuvědomuje, že i kukuřice a rýže jsou obilovinami. Přesto botanicky spadají do stejné skupiny jako výše zmíněná pšenice či oves. Jejich výhodou pro celiaky je však to, že jsou přirozeně bezlepkovými potravinami, a tvoří tak výraznou složku jídelníčku celiaků a alergikůi. Kukuřice poskytuje benefity v podobě vysokého množství vitamínů skupiny B, obsahuje také železo, mangan nebo hořčík. „Díky těmto minerálním látkám a vyššímu obsahu glukózy může pomáhat zvyšovat koncentraci, zlepšovat mozkovou činnost a třeba i odbourávat stres,“ upozorňuje na výhody této plodiny Blanka Procházková. Kukuřice i rýže se v dnešní době také zpracovávají do mnoha potravin, ať už se jedná o rýžové i kukuřičné těstoviny, pufované chlebíčky, mouku nebo polentu – kukuřičnou kaši.

Pohanka – staronová potravina v Čechách

Pohanku znali už naši předkové, pěstovala se na území Čech již ve 12. století, kdy tvořila významnou část jídelníčku. V minulých letech zaznamenala velký návrat, a to i zásluhou toho, že je cenným zdrojem bílkovin pro osoby citlivé na lepek. V mnoha zemích je považována za tzv. superpotravinu, a to především díky vysokému obsahu rutinu, rostlinného antioxidantu, který má příznivé účinky na imunitní systém lidského těla. Vedle toho ale obsahuje i měď, zinek nebo mangan a vitamíny skupiny B a E, C. „Možnosti jejího využití jsou široké – ať už jako samostatná příloha, nebo do salátů, pohanková mouka se zase využívá k pečení, oblíbené jsou i pohankové kaše při zavádění prvních příkrmů u kojenců,“ uvádí nutriční specialistka společnosti RACIO.

Laskavec a sloní ucho

Takovými názvy se přezdívá amarantu, rostlině se zrnky menšími než sezam. Ten vyniká nad ostatními obilovinami nejvyšším obsahem bílkovin vůbec, ale i jedním z nejvyšších podílů vlákniny. Traduje se, že amarant je známý a běžně využívaný již 8 000 let. „Dalšími zdravotními benefity je vyšší obsah železa, ale i vápníku, hořčíku a kyseliny listové,“ doplňuje Procházková s tím, že jej můžete zakoupit jako hotovou amarantovou mouku či v podobě zrníček. Ta lze potom opékat nebo dusit a dají se využít jako příloha, do polévek nebo do salátů.

Quinoa, potravina budoucnosti?

Stále oblíbenější surovina, kterou najdeme i v prestižních restauracích, patřila k základním plodinám dávných Inků a Aztéků. „Bezlepková potravina nabízí ve svém složení neuvěřitelné množství živin – od vitamínů skupiny B přes minerální látky jako vápník, měď, železo, hořčík nebo zinek až k esenciálním aminokyselinám,“ říká Procházková  a dodává, že díky tomu všechny její varianty využívají lidé po celém světě, ať už k přípravě salátů nebo příloh. Zároveň se mluví o potravině budoucnosti, která by jednou mohla díky své odolnosti a nízkým nárokům na pěstování nasytit celý svět.

  • Do českých domácností si znovu hledají cestu i další obiloviny. Například jáhly nebo čirok. Vyzkoušejte některou z nich zařadit do vaší stravy, uvidíte, jak ji tyto plodiny příjemně ozvláštní. „Základem každého jídelníčku je vyváženost a pestrost, nebojte se vybočit ze svých zajetých kolejí a objevte nové chutě,“ uzavíráProcházková.

publikováno: 5. 7. 2018, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: obiloviny, vaříme, vegetarián

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+