Zhubnete natrvalo po Atkinsonově dietě? | Výživa a gastronomie | Trendy zdraví


Zhubnete natrvalo po Atkinsonově dietě?

01. 03. 2012

Dieta doktora Atkinsona postavená na výrazném omezení sacharidů v potravě patří k těm „rizikovějším“. V zásadě se skládá ze 4 fází, přičemž porvní, zvaná indukční, je takřka bez sacharidů, čtvrtá pak již jejich menší množství připouští. V principu se však jedná o drastické vyloučení sacharidů z jídelníčku a jejich nahrazení bílkovinami a tuky. Proč to nemusí fungovat, vysvětluje MUDr. Jan Piťha, CSc. z Fóra zdravé výživy.

Krasa.cz

Body mass index

Ideální váhu si nejlépe spočítáme, pokud váhu v kg vydělíme výškou v metrech na druhou. Tento vzorec se nazývá index tělesné hmotnosti (v angličtině body mass index, zkracovaný jako BMI). Pokud vážíte 70 kilogramů a měříte 1,75 m je váš index tělesné hmotnosti 70 kg/(1,75 m)2, tedy 22,8 kg/m2. Ideální hodnoty indexu tělesné hmotnosti jsou mezi 18 a 25 kg/m2. Pro naše zdraví je však možná ještě důležitější obvod pasu, který by u žen měl být pod 80 cm, u mužů pod 94 cm. Pokud přesahujeme tyto míry, část z nás, především ženského pohlaví, začíná být nervózní. Pokud index tělesné hmotnosti přesáhne hodnotu 30 kg/m2 , v pase máme 88 cm a více v případě žen, 102 cm a více v případě mužů, znervózní i lékaři. Jedním ze zásadních opatření jak vše napravit, či jak této situaci zabránit, je dieta. Tu je vhodné doplnit přiměřenou pohybovou aktivitou. Výjimečně, když začíná jít skutečně o život a zdraví, sahají lékaři k medikamentózní terapii či chirurgickým výkonům, zkouší se i další léčebné postupy, například akupunktura.

Jak na diety

Hlavním populárním tématem všech odborných i laických debat však zůstává dietní terapie. Diet a dietních opatření bylo již popsáno ohromné množství. Abychom tedy byli zdraví a štíhlí, měly by všechny diety zaměřené na tyto priority splňovat v zásadě 3 hlavní předpoklady:

  1. Složení diety má být pestré. Základním kamenem jsou živiny: bílkoviny, sacharidy a tuky. Nedílnou součástí stravy jsou také vitaminy, minerální látky a voda.
  2. Příjem a výdej energie musí být vyvážený. V případě, že se již pohybujeme v minových polích nadváhy a obezity, musíme více energie vydávat než přijímat.
  3. Naše organizmy reagují mnohem citlivěji na rychlost změn než na jejich absolutní velikost. To tedy znamená, že když jsme na váze postupně přibírali měsíce až léta, není vhodné, abychom se nadváhy zbavili během několika týdnů. V rychlých změnách může vězet nejen tajemství jo-jo efektu, ale může se skrývat i vážnější zdravotní riziko narušení regulace látkové výměny.

Vynechání určité složky potravy a rychlý úbytek na váze nejsou dobré

Některé stále populární a diskutované diety však tato pravidla nesplňují. Jejich autoři a propagátoři totiž kladou hlavní důraz na omezení příjmu energie formou vynechání konkrétní složky potravy a na rychlost úbytku na váze. Tyto diety tedy nenaplňují první pravidlo (pestrost) ani pravidlo třetí (postupný úbytek). V případě jejich dlouhodobého dodržování tak mohou být určitou loterií, kdy dáváme v sázku naše zdraví. Šlo by je svým způsobem přirovnat k akciovým trhům – odborníky doporučené diety vedoucí k pomalému poklesu váhy jsou něco jako konzervativní finanční fondy – žádný zázrak, ale přece jen postupné zhodnocování. Naproti tomu populární diety lze přirovnat k rizikovým akciím přinášejícím někdy rychlý úspěch, ale také možnost velké prohry. Vzhledem k tomu, že zde nejde o akcie a peníze ale o zdraví, je třeba být dvojnásob opatrný. Navíc, podobně jako při výhrách v loteriích jsou vidět a slyšet v médiích většinou pouze ti úspěšní, co zhubli (a přežili). Ti, co měli nějaké potíže, nebo jim zázračné diety nepomohly, se svými neúspěchy nechlubí.

Atkinsonova dieta

V principu se jedná o drastické vyloučení sacharidů z jídelníčku a jejich nahrazení bílkovinami a tuky. Není kladen velký důraz na absolutní kalorickou restrikci, ale na změnu složení potravy. Tato dieta má určitý racionální podklad: omezení sacharidů může skutečně vést k příznivým změnám látkové výměny vedoucí k úbytku na váze. Nicméně stupeň jejich omezení je zde příliš vysoký a blíží se tím extrémním dietám. Navíc je tato dieta poměrně monotónní a jednoduchá. To sice odborníkům vadí (spolu s vyloučením brambor, těstovin, rýže, kuskusu a dalších složek potravy), konzumentům to ale vyhovuje – pro monotónnost diety na doporučená jídla nemají moc chuť, jedí tedy méně; s přípravou pokrmů také nemají mnoho práce. To je zřejmě jedním z důvodů popularity této diety.

Dieta dr. Atkinsona versus doporučená dietní postupy

Běžná redukční dieta: 1. Omezit energetický příjem 2. Zvýšit pohybovou aktivitu 3. V dietě omezit tuky na přibližně 25 % celkového příjmu, z toho pouze 7–10 % ve formě nasycených (živočišných), a raději ne méně, bílkovin přibližně 20 % a zbytek sacharidy – 55 %. Sacharidy musí být v naprosté většině komplexní/složené – tedy ve formě zeleniny, ovoce, vlákniny a nikoliv sladkostí.

Dieta dr. Atkinsona: 1. V dietě omezit sacharidy na 5 %, tuků doporučuje přibližně 58 % celkového příjmu, z toho 23 % ve formě nasycených (živočišných), bílkoviny 36 %. Většina důrazu je kladena na změnu těchto parametrů, ostatní jsou výrazně v pozadí, přílohy jsou prakticky vyloučeny, výrazně je omezen příjem ovoce a zeleniny. 2. Pohyb je doporučen, důraz je kladen na větší příjem tekutin.

Může nastartovat pokles váhy a zvýšit motivaci

Nejlépe koncipované studie, které srovnávaly výše uvedené dva typy diet, prokázaly, že Atkinsonův typ diety je při redukci váhy účinnější v prvních měsících v porovnání s dietou běžnou/nízkotučnou. Po 12 měsících byl ale úbytek na váze stejný u obou diet. Po Atkinsonově dietě se v prvních měsících zlepšily i parametry látkové výměny cukrů a tuků a to opět více než při běžné dietě. Dlouhodobější výsledky však neznáme a intuitivně jsou obavy z omezení či úplného vynechání některých důležitých složek potravy včetně zeleniny a ovoce. I když v posledních letech byla varianta Atkinsonovy diety, tak zvaná ketogenní dieta, s určitým úspěchem aplikována u pacientů s epilepsií (především dětských), je i klasická Atkinsonova dieta pro běžnou populaci spíše nevhodná. U nedočkavých jedinců, u kterých běžná dieta selhává, by mohla v prvních několika týdnech nastartovat pokles váhy a zvýšit motivaci, pak by ale měla nastoupit běžná pestrá dieta a pohyb.

Základní pravidla pro zdravou redukci hmotnosti

  1. Jezte pravidelně cca 4 – 5 x denně v menších porcích, nejlépe v intervalu 2,5–3 hodin.
  2. Udržujte si pravidelný pitný režim (nejméně 2 – 3 litry neslazených tekutin denně).
  3. Dbejte na to, aby vaše strava byla co nejpestřejší.
  4. Omezte spotřebu jednoduchých sacharidů (cukru, sladkostí, cukrovinek a dalších) a tuky (hlavně ty živočišného původu, jako je máslo, sádlo, škvarky, slanina). Preferujte tuky rostlinného původu a vybírejte nízkotučné varianty.
  5. Omezte spotřebu skrytých tuků, tedy zejména uzenin a tučných mléčných výrobků.
  6. Zařazujte do své stravy potraviny bohaté na vlákninu (ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, luštěniny). Ovoce a zelenina by měla být pravidelnou součástí jídelníčku v množství nejméně 400 g s preferencí zeleniny.
  7. Jednou týdně můžete zařadit tzv. odlehčovací den. Nejvhodnější je ovocný a zeleninový – konzumuje se pouze ovoce nebo zelenina nebo obojí v množství zhruba cca 2,5 kg na den při dodržování pitného režimu.
  8. Nehubněte rychle, optimální týdenní úbytek je 0,5 kg, maximálně 1 kg za týden. Při větším úbytku hmotnosti dochází velmi často k jo-jo efektu.
  9. Nezapomínejte na pravidelnou pohybovou aktivitu.
  10. Snažte se případné stresové situace řešit jinak než jídlem.
  11. Zásadně nepoužívejte redukční režimy, které zakazují některou potravinu nebo skupinu potravin, případně vyžadují neobvyklé postupy či režimy (například výplachy střev, hladovky, konzumace nárazových velkých dávek tekutin) či se orientují jen na nějakou potravinu (například každý den vejce natvrdo, denně syrový ananas).
  • V plejádě současně známých diet patří Atkinsonova dieta k těm extrémnějším, které by jistě neměly být doporučovány plošně a dlouhodobě. U vybraných jedinců a na omezenou dobu by však určitý efekt mít mohla a některé její prvky jsou v méně extrémní podobě akceptovatelné.

publikováno: 01. 03. 2012, v rubrice Výživa a gastronomie
Štítky: dieta, hubnutí, ozdravné kúry,

Další články v rubrice Výživa a gastronomie:

Design: Jana Pospíšilová, Kód: Karel Koliš | Prohlášení
(c) Trendy zdraví 2009+